Tabung Belanja Sekolah

April 9, 2012

Nasi Pelangi


di try test oleh Cerita Tina

Resepi Nasi Hujan Panas

Bahan²
500g beras - tina guna 2 cawan beras
3 sudu besar mentega @ minyak sapi _ ( saya guna minyak sapi )
Sedikit minyak
1 biji bawang merah ( dimayang halus )
3 ulas bawang putih
Sedikit garamPewarna hijau, kuning dan merah (tina tambah lagi 2 warna, pink dan oren)

1 kiub ayam

Rempah 4 sekawan (tina tambah)

Cara penyediaannya
1. Basuh beras dan toskan.
2. Cairkan mentega bersama sedikit minyak.
3. Masukkan bawang dan bawang putih yang telah dimayang tadi dan goreng sehingga wangi kemudian masukkan kiub ayam.
4. Kemudian masukkan beras dan secubit garam.
5. Masukkan air dan masak seperti nasi biasa.
6. Bila nasi dah kering buat beberapa lubang dan titiskan pewarna hijau.
7. Tunggu sehingga nasi betul-betul masak dan gemburkan sebelum dihidang.


14 comments:

  1. sedapnya.....kalau tambah kari kambing....huh, terangkat

    ReplyDelete
  2. bila la cheqna ni nak rajin masak hehehe..

    ReplyDelete
  3. Selamat pagi Tina...amboiii..pepagi dah tayang nasi pelangi...lapar tengok.

    ReplyDelete
  4. ni kalo hidang kat budak2 ni..suka nie...

    ReplyDelete
  5. Nasi pelangi pun ada...kreatif Tina..

    ReplyDelete
  6. hari ni sy msk ns minyak... :-) pnh 2 3 kali msk ns ujan pns..

    ReplyDelete
  7. Bestnya kalau berjiran dgn Tina. Tiap2 hari KC dgn tak malunya hulur pinggan. hehehe.

    ReplyDelete
  8. nsi pelangi ni kalau mkan gitu aje pon sedap...lg sedap bile ade lauknya..heheh...

    ReplyDelete
  9. belum pernah cuba nasi hujan panas ni...nanti boleh lah cuba...makan dgn ayam masak merah mmg best kan...

    ReplyDelete
  10. cantik menarik warnanya.. nak tanya sikit, klu nak letak warna tu masukkan dalam setiap lubang dgn warna yg berlainan ke? sori akak tak pernah buat nasi kaler2 ni..

    ReplyDelete
  11. haa kak fea, tina buat lima lubang & titik each kaler kat nasi tu, lepas tu titikkan lah, jgn cepat sangat gaul nanti dia bercampur2 kaler kat nasi tu, agak2 3 4 minit baru gaul

    ReplyDelete
  12. teringat masa izan kecik2 dan mak kerja kat kantin sekolah.. ari jumaat mesti bawa balik nasi hujan panas camni...sedapnya!

    ReplyDelete
  13. Teringin tengok nasi hujan panas ni. Nampak mengancam

    ReplyDelete