Tabung Belanja Sekolah

April 9, 2012

Nasi Pelangi


di try test oleh Cerita Tina

Resepi Nasi Hujan Panas

Bahan²
500g beras - tina guna 2 cawan beras
3 sudu besar mentega @ minyak sapi _ ( saya guna minyak sapi )
Sedikit minyak
1 biji bawang merah ( dimayang halus )
3 ulas bawang putih
Sedikit garamPewarna hijau, kuning dan merah (tina tambah lagi 2 warna, pink dan oren)

1 kiub ayam

Rempah 4 sekawan (tina tambah)

Cara penyediaannya
1. Basuh beras dan toskan.
2. Cairkan mentega bersama sedikit minyak.
3. Masukkan bawang dan bawang putih yang telah dimayang tadi dan goreng sehingga wangi kemudian masukkan kiub ayam.
4. Kemudian masukkan beras dan secubit garam.
5. Masukkan air dan masak seperti nasi biasa.
6. Bila nasi dah kering buat beberapa lubang dan titiskan pewarna hijau.
7. Tunggu sehingga nasi betul-betul masak dan gemburkan sebelum dihidang.


14 comments:

azam said...

sedapnya.....kalau tambah kari kambing....huh, terangkat

cheqna said...

bila la cheqna ni nak rajin masak hehehe..

rahel said...

Selamat pagi Tina...amboiii..pepagi dah tayang nasi pelangi...lapar tengok.

:: Mrs.Eady :: said...

yummeehh!!

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

ni kalo hidang kat budak2 ni..suka nie...

Cik Rose Cute said...

Nasi pelangi pun ada...kreatif Tina..

IntaNBerliaN said...

hari ni sy msk ns minyak... :-) pnh 2 3 kali msk ns ujan pns..

kakchik@ella said...

Bestnya kalau berjiran dgn Tina. Tiap2 hari KC dgn tak malunya hulur pinggan. hehehe.

Qasey Honey said...

nsi pelangi ni kalau mkan gitu aje pon sedap...lg sedap bile ade lauknya..heheh...

Ummiakid @ lily said...

belum pernah cuba nasi hujan panas ni...nanti boleh lah cuba...makan dgn ayam masak merah mmg best kan...

Hanis Azla said...

cantik menarik warnanya.. nak tanya sikit, klu nak letak warna tu masukkan dalam setiap lubang dgn warna yg berlainan ke? sori akak tak pernah buat nasi kaler2 ni..

Tina Othman said...

haa kak fea, tina buat lima lubang & titik each kaler kat nasi tu, lepas tu titikkan lah, jgn cepat sangat gaul nanti dia bercampur2 kaler kat nasi tu, agak2 3 4 minit baru gaul

Izan Ishak said...

teringat masa izan kecik2 dan mak kerja kat kantin sekolah.. ari jumaat mesti bawa balik nasi hujan panas camni...sedapnya!

Nor Asmah Othman said...

Teringin tengok nasi hujan panas ni. Nampak mengancam